Sør- Koreatur

God jul og godt nytt år, viss det er lov å si nå!

Rett etter julaften, den 25. Desember begynte ferien vår. Vi må ut av landet siden vi bare har turistvisum. Da bestemte vi oss for å ta en liten helgetur til Sør-Korea. Vi sto opp altfor tidlig for å ta fly, ELSK. Vi ankom hotell Sejong i 2-tiden, og etter innlosjering fant vi oss noe koreansk mat i et smug som var litt sterkere enn gjennomsnittlig mat. Deretter stakk vi til (oppa) Gangnam (style), AKA himmelen for Sara Elisabet. Der har de nemlig K-Star Road(walk of fame, bare K-pop), der de har grupper som BTS og EXO. På kvelden gikk vi langs Han-river og gjennom en park hvor de hadde eldretrimapparat. Det var ein fin, lang og kald tur. Vi gikk i rundt en time i -15 grader uten ull. Gjett om folk ble syke etter det? Kanskje det ja. Vi måtte jo selvfølgelig innom det hippe strøket i Seoul også, som heter Hongdae. Der var det masse folk, butikker og liv. Vi gikk å vasa rundt i området og fant en ekte koreansk resturant. Vi bestilte Chicken stew(bedre kjent som brann i munnen). Ellers kjøpte Anna glaserte jordbær på pinne, må jo bruke penger. Få de vekk!(om won) Siden vi var så gode og tok ut aaaaltfor mye kontanter…

Dagen etterpå gikk turen først til Namsangol Hanok village, det er en by i tradisjonell koreansk stil. Alle husene her var fra Joseon perioden som er en av storhetstidene til Korea. Det var ganske kaldt, men veldig verdt det. Og vi tre jenter fikk oppleve å være høy i forhold til standaren på dører, det er en sjelden opplevelse for å si det sånn. Videre gikk turen til Gyeongbukgung palace! Det er et av de fem største palassene i Sør-Korea (fra Joseontiden). Et enormt palass, med en masse aktiviteter og fremføringer. Og vi var så heldig å få med oss en av dem. «Changing of guards» skjer to ganger om dagen og vi traff akkurat på den siste for dagen! Det var veldig stas å se. Vi gikk litt rundt i kulden før vi fant ut av at søren ta, vi vil og gå rundt i hanbok (hver tredje person vi så gikk med det.) Hanbok er den koreanske nasjonaldrakten, og det er ganske vanlig å leie en sånn drakt og ta bilder ved gamle palass. Selv om det var veldig gøy og verdt hver krone så var det ufarlig kaldt. Ikke gå med Hanbok i -10° grader folkens. På kvelden prøvde vi oss på korean bbq, det var godt, men ganske dyr kilopris….. de fleste av oss brukte sånn 800 kr på det måltidet, Hehe…. En annen ting som er gøy og oppleve når du er på tur er nattelivet i byene du besøker, og i Korea så er det et område kalt Hongdae. Der er det masse gatemat (det meste veldig sterkt), små butikker og sjapper, men det som Hongdae kanskje er mest kjent for er alle de som fremfører der. En hvilken som helst person eller gjeng kan stille seg opp og fremføre en dans eller tre. Ofte er det veldig høy kvalitet på disse opptredene. Og tro det eller ei, selv i -17° grader så sto det folk der og både dansa og sang. Og jammen meg hadde de ikke mye publikum og.

Siste dagen dro vi på Trick Eye Museum og Namsan Tower. Det er ikke veldig mye å fortelle om museet, annet enn at vi måtte laste ned en spesiell app for å ta bilder som tok sjukt mye strøm (det var veldig greit at vi hadde tatt med oss powerbanks). Det var en gøy opplevelse og vi tok massevis av bilder. Til slutt dro vi på VR- berg og dalbane, som gjorde at alle på teamet ble bilsjuk. Turen til Namsan Tower var lang og kald. Vi måtte ta T-banen, buss og gå for å komme oss opp dit. Men det var veldig verdt det for å se den nydelige utsikten. Det var spesielle bildevegger med quotes og bilder av folk som hadde besøkt tårnet i 2018. Vi var selvfølgelig  med på å gjøre den enda vakrere 😉 Utsikten fra tårnet var nydelig. Det var sikkert enda finere om kvelden, da sola hadde gått ned, men…. Mange fine bilder ble det. Når vi skulle ta bussen tilbake til T-banen var det kanskje den verste delen av dagen. Vi visste ikke akkurat når bussene kom, så vi ble stående ute og venta i ca. 20 min i -20 grader. På kvelden gikk Sara Elisabet, Anna og Hallvard til Namdaemun Market. Det er et ekte koreansk marked med alt fra gatemat, suvenirer og klær. Vi kjøpte altfor sterk, men god gatemat og sto og spiste i kulden. Etter en 20 minutter orket vi ikke mer og fant en resturant(få noge varme på dæ!). Igjen bestilte vi overprisa bulgogi og korean bbq som smakte veldig godt!

Dagen etter reiste vi tilbake til Japan og fikk slappet av etter noen travle, opplevelsesrike og gøye dager.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.